Hudební recenze: Cristian Vogel - Station 55

Respektovaný britský producent Cristian Vogel nedávno vydal na labelu NovaMute své nové album Station 55. I když je deska plná různých experimentů, udržuje si podle očekávání vysokou kvalitu a proto Roman ve své recenzi nešetří chválou.

Podivíni to mají vždycky těžký. Prosazují se mezi nekonfliktními typy velmi složitě a většinou si jich nikdo nevšímá. Hudební podivíni jsou na tom ale úplně jinak. Obrovský zájem lidí o ně je samozřejmostí a i když i tuctoví producenti se také neztratí, ti "podivíni" je docela slušně válcují. Jedním takovým podivínem je určitě Cristian Vogel, který před nedávnem vydal své deváté album Station 55. Zatím se nezdá, že by kolem něj byl nějaký rozruch, ale asi ještě nenastal ten správný čas, protože po poslechu této desky budete mít rozruch, minimálně ve vaší hlavě, stoprocentně.

V záznamech na internetu jsem našel, že Cristian Vogel zavítal v nedávné historii do naší země za účelem hraní pouze jednou a to už v roce 2002. Přitom tenhle producent, jemuž nedělá problém jak techno, tak experimentální elektronika, má co nabídnout. Produkovat pod svým vlastním jménem začal kolem roku 1994 a od té doby nám servíruje desky jak s ryzím technem, tak ujeté experimentální kompozice, ktere je třeba poslouchat velmi pozorně, aby se v nich člověk neztratil. Vzpomínám, když jsem Vogela sám pro sebe objevil deskou Rescate 137, měl jsem co dělat, abych jí hned po prvním poslechu neodložil hluboko do poličky. Nyní je ale všechno jinak a na nové album tohoto elektronického mága se těším jako malý kluk.

Vogel se v žádném případě nespokojí s obyčejným dusotem beatů a basů a se skřípěním výšek. Svým skladbám dodává velkou dávku zvukového experimentu a cítit je to z každého tracku z celkových deseti na tomto CD. Třeba pilotní singl 1968. Holes, který vyšel zvlášť na vinylu, je plný šílených prvků, hlavně naprosto šíleného vokálu, který byť zní žensky, nazpíval ho chlap Kevin Blechdom. A takových zvrhlostí tu najdete opravdu dostatek :-) Zdánlivě neslučitelné melodie a zvuky si tu podávají ruce jakoby se znaly řadu let a občas si možná budete na těchto zvukových setkáních připadat jako "kořen". Ale nebojte se, čím vícekrát si tohle album poslechnete, tím více máte šanci si ho zamilovat. Ovšem budete se muset prokousávat takovými zvukovými abstrakcemi, jako třeba ve skladbách On The Line, Neon Underground nebo Arctic Wolfman, které patří k experimentálnímu výkvětu na tomto albu.

Kdo chce poznat techno z té odvrácené stránky, kdo se nebojí šílených kompozic a experimentů, noise zvuků a abstraktních ambientních ploch, pak určitě nesmí nad tímto albem váhat. Pestrobarevnější album jen tak nenajdete.

Hodnocení: 85%

Cristian Vogel - Station 55
čas: 60:56