Recenze: Zombie Nation - Black Toys

V encyklopediích se dočtete, že zombie je nejtypičtější oživlá mrtvola a nejznámější nemrtvý. Taxonomicky se do této skupiny řadí i upíři a mumie. No ani se Jeffovi nedivím, že v létě nepřijel. Kdo ví, co měl všechno Florian Senfter aka Zombie Nation na Summer Of Love v plánu. Naštěstí zůstalo jen u jeho live vystoupení a díky tomu se o jeho osobě mluvilo v Česku více, než bylo asi původně v plánu. Před pár týdny vyšla jeho nová deska Black Toys a vy se můžete těšit na invazi zombíků do vašich příbytků.

Přece byste se ale nebáli. Florian působí už na dálku jako velký sympaťák a já osobně jsem dokonce rád, že na SOL nahradil Jeffa Millse. Kdo ví, jestli bychom se jinak tohoto electro šílence v brzké době dočkali. A připravit se o jeho kroucení čudlíků by byla škoda. Na SOL byl pro mě jedním z nejlepších a velmi šikovně se dostal ze skupiny umělců "velký-hit-a-potom-nic". Tím velkým hitem myslím beze všeho Kernkraft 400. Ale to bychom se museli vrátit v čase až do minulého století, do roku 1999. V té době byl nováčkem na scéně a vycházelo mu debutové album Leichenschmaus. Ale abych vás nemystifikoval. Tehdy ještě zombíkoval společně s parťákem Emanuelem aka Mooner. Přesuneme se v čase opět o sedm let dopředu, takže jsme zpátky v současnosti. Minuli jsme druhé album Absorber a několik dalších vinylů až jsme se dostali k desce Black Toys.

Nové album Zombie Nation nijak nevybočuje ze stylu, které nastínily jeho oba dva dlouhohrající předchůdci. Opět jde o směsici techna, electra a zvukového experimentování. V žádném případě se ale nedá říct, že by se Zombie opakoval. Black Toys posunuje kariéru Floriana Senftera opět o kus dál a nabízí dvanáct různorodých skladeb. A možná několik dalších potenciálních klubových hitů. Tím ale nejspíš nebude úvodní track Booster. Na Zombie Nation je to poměrně lehce stravitelná záležitost s jednoduchým melodickým motivem. Typický electro-techno sound, ve kterém mi tak trochu schází punc originality známý právě ze Zombie tracků. Následující Black Toys je už docela o něčem jiném. Syrová monotónnost, pomalý beat a kytary. Poměrně neradostná vize, ale velmi zajímavý track. Podobně temný je All Or Nothing. Vytvářeči konspiračních teorií už nejspíš přišli na to, s jakým pánem temnoty se tenhle německý producent spolčil. Navíc Florian přidal v této skladbě trochu na tempu, takže se pekelníci mají rozhodně na co těšit.

Squid je naproti temnějšímu začátku alba docela rozverný kousek. V hopsavé náladě se sice typická elektrizující temnota v podání ZN neztratí, ale přesto právě tahle skladba může docela dobře fungovat jako rozhaněč chmur a zlých myšlenek. Další dvojice skladeb Don´t Touch a Slomo mají poměrně zajímavý hudební háv. Rozhodně nemyslím hanlivě, když je nazvu jakým si hybridem mezi electro a r'n'b. Nalomená rytmika, trocha toho neuměleckého mluveného vokálu, kytary. Zajímavě řešený track. Slomo je ve zvuku ještě více extremističtější, ale o to líbivější. Přidáno dostaly jak vokály, tak i rytmus a samo sebou i zajímavé zvuky. Ve skladbě Peace & Greed není hutnosti nikdy dost. Kontrast nabasovaného spodku a jemného klavíru zní působivě. Stejně jako další z řady rozverných a uličnických tracků, jakým je i Monolove (Snakes). U ní si prostě neodpočinete. Trocha funky a pohody na vás dýchne ve skladbě Taxi Extreme, která je sice docela pomalá, ale tanečně pojatá a zaujme v ní zvuk podobný harmonice. Ovšem v patřičném electro kabátku.

Už loni vyšel track Paeng Paeng a musím přiznat, že se mi moc nelíbil. Jenže v kontextu této desky si ho nesmírně užívám. Ve společnosti svých devíti předchůdců je to parádní track, ten nejtanečnější z celé desky. Krom toho nabízí hutné basy a nejrůznější zajímavé momenty. Předposlední skladby Talks je škoda. Sama o sobě by byla docela zábavnou electro taškařicí, až na to, že hlavní motiv je až podezřele podobný hitu Junk od Ferryho Corstena. Samotný závěr ale už patří brutálnímu remixu tracku Black Toys. Desetiminutová verze je zpočátku plná zvuků odněkud z křižovatky, pak do vašich učních bubínků budou několik minut najíždět kytary a až v sedmé minutě se objeví náznaky jakési "normální" skladby. Úchylnost hodná Zombie Nation.

Koho bavila zombie Florian na SOL, bude nepochybně spokojen. Electro v jeho podání je velmi originální a osobité a jen tak si ho nespletete. Pro vás, kteří jste vystoupení Zombie Nation propásli mám jen jednu zprávu: nesnažte se s nemrtvými bojovat. Jejich muzika už nakazila spoustu z nás.

Zombie Nation - Black Toys
čas: 70:50
label: UKW