Recenze: Kode9 & Spaceape - The Memories Of The Future

FlyBoyEda pro vás připravil recenzi alba jednoho z nejzásadnějších projektů současného dubstepu. Součástí předkládaného textu jsou i odkazy na zvukové ukázky, rozhovor a videoklip.

Rok 2006 nadělil fanouškům dubstepu hned tři veledůležitá alba. První z nich má na svědomí překvapivě teprve dvacetiletý ostřílený mladíček - Skream. Jeho debutové album Skream! vyšlo na labelu Tempa a milý Skream se díky němu stal takřka národní senzací (vše podstatné se bohužel stále odehrává hlavně v UK). Neméně udatný soupeř (číslo 2) se vylíhl na londýnském labelu Hyperdub. Je jím tajemstvím opředený projekt Burial, jehož stejnojmenné debutové album nás okouzlilo svým unikátním zvukem a atmosférou. Třetí zásadní album má pak na svědomí dvojice Kode9 & jeho dvorní guest vokalista The Spaceape, kteří do světa vypustili společné album Memories of the Future. Právě Kode9 coby šéf progresivního labelu Hyperdub pomohl na svět albu projektu Burial a právě jeho albové lahůdce se podíváme na zoubek.

Kode9 je zcela zásadní a právem respektovanou osobností dubstepové scény. Je jedním z těch, kdo dlouhodobě udávají směr a ovlivňují vývoj zvuku. Nesetrvává v jedné poloze, ale naopak se neustále vyvíjí. Na svém kontě má celou řadu vysoce ceněných releasů, je vyhledávaným djem a mimo to namixoval například třetí díl důležité série Dubstep Allstars (Tempa). To jeho parťák Spaceape zatím tolik vidět a slyšet nebyl. Přestože se kromě hudby věnuje spoustě dalších audio-vizuálních aktivit (více na jeho webu). Sice se objevil na několika K9 releasech, našeptával na zmiňovaném albovém debutu projektu Burial a svým mluveným slovem doprovázel "ká devítku" napříč mixem Dubstep Allstars 3, jinak toho ale zatím zas tolik nepředvedl. To se teď ale pravděpodobně změní…

Podobně jako debutové album projektu Burial, i Memories of the Future disponuje velmi zvláštní, takřka mystickou atmosférou a hodně osobitým zvukem. Kromě čtyř již vydaných skladeb (Sine of the Dub, Kingstown, Backward a 9 Samurai) zde nalezneme 10 nových kousků. Kode9 se v rámci tohoto alba (a několika souvisejících releasů) hodně vyklidnil, zpomalil a dost možná na chvíli muzikálně opustil kluby a "rozjeté" mejdany. Asi nejvíce čerpá z odkazů žánrů dub, reggae a dancehall, nepřeslechnutelně se tu však rozeznívají také zmutované fragmenty stylů 2step (žádný popiny - maximální temnota!), uk garage, dubstep, grime, hip-hop anebo jungle. Přestože album působí zklidňujícím až relaxačním dojmem, přičemž svou náladou nabízí spíše příjemný poslech než divoký tanec, občas se rozvibruje do divokých rytmických variací, kdy beatům zdatně konkurují perkuse a zalomený rytmus dosahuje zcela nových rozměrů. To vše pak elegantně dokreslují všudypřítomná basová linka (často v sub-bass režimu) a exoticky znějící prvky či nástroje, související s výše jmenovanými žánry. Kode9 rafinovaně proplétá jednotlivé zvuky, samply a stopy, z nichž některé znějí jakoby v pozadí, zatímco jiné se vám vlévají přímo do žil a mozku. Celkovou strašidelnost alba umocňuje také permanentní tajemno a neklid, jinými slovy: tohle je urban psychedelie nového tisíciletí!

Album však nestojí pouze na precizní K9 produkci, svůj podíl na výsledném pocitu a náladě má také Spaceape, jehož mluvený projev a v něm obsažené lyrické poselství jsou na hony vzdáleny agresivnímu MCingu, tolik typickému třeba pro grime. Nečekejte tedy žádného rozzuřeného zabijáka v teplákách, kapucí přes hlavu a kšiltem až do nebe. Spaceape si libuje spíše v šamansky znějících říkankách s hypnoticko-halucinogenními účinky, kterými vás naprosto omámí a zfetuje. Jeho povídání (některé pasáže bylo možno zaslechnout už na kompilaci Dubstep Allstars 3) lze vnímat hodně abstraktně, přestože často souvisí s konkrétními a sem tam i společensky ožehavými tématy (lidská práva, sociální spravedlnost atd.).

Kode9 a jeho věrný kumpán Spaceape opět slušně zadiktovali a naznačili, že od nich v budoucnu můžeme očekávat opravdu velké věci, ať už společně anebo každého zvlášť. Album Memories of the Future je beze sporu velmi zvláštní deska! Naprosto vybočuje ze všech zažitých norem, není laciná - chce svůj čas, je pestrá, démonická i euforická zároveň, mírou tvrdosti pohladí i zmasakruje. Zásadní je však především v jednom směru: zřetelně odráží, jak obrovské možnosti a tvůrčí potenciál v sobě žánr dubstep má. Nabízí velmi atraktivní a zajímavé sféry hudebního vnímání, díky nimž se album Memories of the Future stalo jedním z nejzajímavějších okamžiků dubstepového roku 2006.

Nej skladby dle autora recenze: Glass, Portal, Courious, Kingstown, 9 Samurai

Zajímavost na závěr: Především skrze internet kolují nepodložené zvěsti, že za tajemným projektem Burial se neskrývá nikdo jiný než sám Kode9, Burial to však v jednom rozsáhlém internetovém rozhovoru popřel. Možná by vás překvapil i fakt, že Kode9 si už v Praze několikrát zahrál. Vždy to bylo v souvislosti s pražskými djskými jmény Priapus & ESP. Klukům tak moc děkuju, že nám tohohle borce dovezli s předstihem, na jaký by si v našich končinách troufl málokterý promotér!

90% FlyBoyEda

Kode9 + Spaceape - The Memories Of The Future
Hyperdub 2006