Recenze: Underworld & Gabriel Yared - Breaking And Entering

Filmový a hudební průmysl šel vždy ruku v ruce a jedno bez druhého si prostě nelze představit. Není tedy divu, že i slavná a velká jména elektronické scény se snaží do této sféry proniknout. Bez zajímavosti není, že ve většině případů jsou to případy úspěšné a zdařilé. Vzpomeňme jen na filmovou hudbu Briana Transeauho (BT) či Paula van Dyka. Podobně okořenit svou diskografii se rozhodli i velikáni elektronické scény Underworld, kteří na sklonku minulého roku přišli se soundtrackem k filmu Dveře dokořán (Breaking and Entering).

Popravdě řečeno, co se týče Underworld, jsem už tak trochu skeptik. Po odchodu Darrena Emersona to ještě nějaký ten čas šlo (album A Hundred Days Off), ale pak nastalo hluché období zaplácané sem tam rozpačitými releasy, které vycházely především v podobě MP3 a byly za poplatek ke stáhnutí na internetu. Čest některých skladeb zachraňovaly alespoň zajímavé remixy. V současné době se mluví v souvislosti s Underworld o novém albu, které by snad mělo vyjít dokonce letos, ovšem jaké bude? Progressive house je už nějaký ten čas spící hudební styl a minimal či downtempo, ve kterém se poslední dobou Underworld pohybovali, tak tam už dávno své hrdiny máme. Ale nebyl by to Karl Hyde a Rick Smith, aby neměli v záloze nějaké to překvápko a jedním takovým je i jejich filmová hudba.

Dveře dokořán režiséra Anthony Minghella (Anglický pacient, Talentovaný pan Ripley, Návrat do Cold Mountain) proletěl českými kiny v závěru ledna. Na plátně tohoto dramatu se vyjímala Jude Law jakožto spolumajitelka vzkvétající firmy zabývající se zahradnickou architekturou, jejíž pracovní partner se nepřímo zaplete s podsvětím potom, co se rozhodne bojovat se zlodějskými gangy, kteří dělají jejich firmě problémy. Takže film pro citlivou instrumentální hudbu jak dělaný. Underworld si do studia přizvali ještě jednu osobu, Gabriela Yareda. Původem z Libanonu, se tento chlapík podílel na hudbě desítkách filmů od začátku 80. let až do současnosti a v poslední době jste si mohli hudbu díky němu vychutnávat ve filmech jako Návrat do Cold Moutain, Podzim v New Yorku, Smím Prosit?, Příští správná věc nebo Posedlost.

Máte-li Underworld zafixované pouze s hity Born Slippy, King Of Snake, Two Months Off a jim podobnými, nejspíš tento soundtrack odzíváte. Přitom samotní Underworld na svých albech kolikrát dokázali, že cizí jim není kromě výbušných tanečních hitů také ambientně laděná hudba. Ve spolupráci se skladatelem moderní klasické hudby a ambientu, Gabrielem Yaredem, však tento fakt dovedli k dokonalosti a extrému a až na pár výjimek tu elektronickou hudbu neuslyšíte. Hudba k filmu Dveře dokořán je z drtivé většiny tvořena z instrumentální klasické hudby, která má ovšem s tou vážnou, co znáte ze základní školy, pramálo společného. Mnohem bližší jsou jí vlivy ambientu a jazzu. Třeba závěrečná a nejdelší skladba Counterpoint Hang Pulse je celá postavená na jazzovém základě spolu s jemnými bubínky a sólem pro klarinet. Vůbec živé nástroje tu hrají prim a krom klarinetu tu jednotlivé skladby patří hravému klavíru, majestátním houslím, líbeznému violoncellu či akustické kytaře. Úplný odklon od elektroniky ale Underworld nedopustili a tak hlavně druhý part skladby Monkey připomíná jakýsi tribalem ozdobený minimalistický epos.

V této podobě můžete slyšet Underworld možná už naposledy. Přeci jen velká pódia a tisíce roztančených fanoušků jim sluší více. Ovšem jako ukázka hudební zručnosti pánů Hyde / Smith, je tento hudební soundtrack naprosto prvotřídní. A co víc, je to jeden ze soundtracků, ke kterým nutně nemusíte znát film, abyste si jej užili.

Víte, že...: Na Japonském releasu tohoto CD najdete bonusový track v podobě Riverrum verze loňského singlu Underworld, JAL To Tokyo.

Trailer k filmu Dveře dokořán:

Bude se vám líbit, máte-li rádi:
Maxence Cyrin, Howard Shore, Craig Armstrong

V souvislosti s tímto albem doporučujeme:
- Soundtrack k chystanému filmu Bye Bye Backbird, který se jmenuje Hello Blackbird a má ho na svědomí projekt Merkury Rev. Najdete ho taktéž v katalogu V2 Records.
- Dále nové mini album partičky Efterklang nazvané Under Giant Trees (label Leaf) plné nespoutané ambientní muziky.
- V neposlední řadě sice dva roky starý, ale ukázkový komplet filmové muziky Film Works 1995-2005 od Craiga Armstronga, na kterém naleznete hudbu z filmů Romeo a Julie, Moulin Rouge, Láska nebeská, Velmi nebezpečné známosti, Sběratel kostí či Ray.
- A také určitě stále velmi aktuální CD + DVD This Binary Universe od BTho, na kterém můžete slyšet geniální downtempově laděnou muziku, navíc s originálně zpracovanými krátkými filmy k jednotlivým skladbám.

Menší zavzpomínání si: moje TOP 3 od Underworld všech dob! :-)
2. Pearl´s Girl (Live) http://www.youtube.com/watch?v=q2vg_fsY2ow
3. Rez / Cowgirl (fanouškovské video se záběry z filmu Koyaanisqatsi) http://www.youtube.com/watch?v=-WY1qn-k9qE