DVD recenze: Urban Artforms 2006

Čeští promotéři právě dokončují poslední kosmetické úpravy na svých festivalových dítkách a předhánějí se, kdo bude mít nejodvážnější hudební program. Stačí ale na internetu zasurfovat u našich nejbližších sousedů a v takovém Německu nebo Rakousku objevíte věci ve srovnání s našimi festivaly stále ještě nevídané. Třeba Rakouský festival Urban Artforms pouze se dvěmi stagemi, strčí jakýkoliv náš festival do kapsy. V těchto chvílích vychází DVD zachycující loňský ročník tohoto rakouského hudebního svátku a všichni milovníci electra, minimalu a drum´n´bassu by měli mít oči na stopkách.

S pouhými dvěma hlavními stagemi si vystačil tři dny trvající festival Urban Artforms ve Wiesenu v Rakousku. Probíhal od 3. do 6. srpna a nabídl úchvatnou sestavu jmen. Posuďte sami. Na stagei "rovných" beatů se představil Jeff Mills, Ricardo Villalobos, Trentemoller live, Alter Ego live, T.Raumschimere s kapelou, Moonbootica, Egoexpress live, Anja Schneider, Modeselektor, Alex Smoke, Northern Line a další. Na druhé, "zlámané" stagei, se zas představili Andy C, Friction, Teebee, Pendulum, Hype, Sub Focus, Grooverider, Aphrodite, Future Prophecies, High Contrast, Nu:Tone, D Bridge, John B, State Of Mind a řada dalších DJů a celá řada MCs včetně Dynamite, Foxy a dalších. Zaznamenat všechna vystoupení by spolehlivě zaplnila půldenní výrobu továrny na DVD a tak smrsknout na jeden jediný disk to podstatné z festivalu byla nejspíš pořádná otázka kompromisů. Podařilo se a i když remcalové nejspíš už sepisují bod po bodu proč by jiný interpret byl lepší, než ten co se na DVD dostal, máme před sebou zajímavou kolekci záznamů vystoupení a festivalových reportáží na více jak tří hodinové ploše.

Nejdůležitější náplní celého DVD jsou tedy samozřejmě záznamy setů a live vystoupeních z festivalu. Šanci nikdy neupadnout v zapomnění dostali Alter Ego, Egoexpress a T.Raumschmiere coby live projekty a potom Aphrodite s Johnem B coby DJs. První trojice live-actů se mohla kromě výborného zvukového aparátu opřít také o práci řady VJs, kteří na nevídaném množství pláten vytvořili strhující projekce. Nikdy jsem neviděl nic podobného. Kol dokola celého stanu visely projekční plátna a uprostřed celé stage, na stropě, se honosila další kruhová konstrukce osázená obřími plátny. Záznam na DVD ostatně velmi věrně zachycuje tu barevnou show a s pomocí laserů vás téměř na celou akci přenese, ať už se koukáte odkudkoli. Stejně kvalitní jako obraz, je na tomto DVD také zvuk.

Dvojice Alter Ego vám ukáže, zač je toho electro-loket. Škoda, že tehdy před dvěma lety nerozchodili mašinky na festivalu Summer od love. Alter Ego totiž není jen hit Rocker. V jejich 40-ti minutovém vystoupení došlo na řadu dalších, a možná ještě povedenějších kousků z alba Transphormer. Taková skladba Daktari, při správném vygradování, má docela silné tělo-pohybové účinky. Roman Flügel a Jörn Elling Wuttke kroutili čudlíkama až do zbláznění, takže gradací vytvořili za celé své vystoupení nespočet. Užívali si to. Zprvu jejich vystoupení to bylo electro téměř až poslechového charakteru, ale lidé se přesto bavili a když pak spustili konečně pořádný kopák, tak celý stan vřel od podlahy až ke stropu. Samo sebou nechyběla ani hitovka Rocker, ovšem v mírně překopané verzi. Zazněla i úderná Betty Ford. Po shlédnutí záznamu jejich live-actu už mám přání jediné. Zažít je live na vlastní kůži.

Marco Haas aka T.Raumschmiere si svého pultíku s čudlíky ani moc nevšímal a když jo, málem jej vždy shodil ze stojanu na zem. Byl naprosto poblázněný až ujetý s unešený atmosférou. Neustále se poléval vodou a tu a tam to schytali i fanoušci v prvních řadách. Marco řádil po pódiu jako opravdová rockové hvězda. Však i hudba k tomu měla kolikrát blízko a live na pódiu jí podporovaly živé bicí a elektrická kytara. Řízný electroclash obalený do ostrých kytarových rifů fungoval na lidi jako magnet a Marco šílel jako zbavený všech smyslů. Navíc mu z toho padaly kalhoty, takže na neplánovanou strip show mohlo stále ještě dojít. Ačkoliv zaznělo mnoho novějších skladeb, Marco nezapomněl ani na svůj "startovací" hit Monstertruckdriver. Několikrát také všem ve stanu ukázal i svou romantičtější duši, vzdal se vyřvávání do mikrofonu a ujal se mašinek za zvuků vyklidněných deep skladeb. Ale takových moc nebylo. Marco je prostě showman a to mu ty kalhoty nakonec ani nespadly.

To projekt Egoexpress už se poslušně vrátil zpět za své mašinky. Atmosféru vrátili svým live vystoupením zpátky do klidnějších pozic electra a minimalu a Mense Reents, jeden z dvojice Egoexpress, občas dokonce i velmi slušně zazpíval. Jejich vystoupení se věnovalo albu Hot Wire My Heart, někdy až velmi důsledně. Vždyť první dvě skladby koncertu naprosto přesně kopírovaly první dvě skladby z této desky. Naživo je to ovšem docela jinačí kafíčko.

Poměrně změna, když se namísto live-actů zadíváte na DJské sety. Jako by ti DJs měli za těmi mašinkami méně práce a tak mohli různě blbnout a komunikovat s publikem. Nebo to jen John B? Ať je to jak chce, John B se i v Rakousku předvedl jako obrovský komik a ne nadarmo je na DVD v závěru také rozhovor s ním, jakožto jediným zástupcem hudebního spektra celého festivalu. Typicky zmalovaný, s černým lakem na nehty a divokým účesem, prostě John B za gramcema, si tentokrát vzal s sebou pomocníka v podobě malého robota, který s ním tančil do zlámaného rytmu. Ovšem nebyl by to John B, aby pouštěl obyčejný drumík. S electrem, trancem, kytarami, se všemi těmito ingrediencemi jste se v jeho setu mohli setkat. A k tomu samotný bláznivý John B co chvíli mával na dav, pak tancoval do kamery přesně podle toho robota a pak už se zas třeba ovíval vějířem. Co je mi moc sympatické, když DJ zná dokonale skladby, které hraje a třeba i složitý text zpívá s nimi. To John B předváděl dokonale. Jediná výtka k této části DVD patří jednomu záběru kamery ze strany za zády Johna B. Obraz je nepochopitelně roztřepený a rozmlžený. Jinak stále funguje na jedničku a i když v dnb stanu už chybí ty přepychové videoprojekce, tak stále je na co se koukat.

To i v případě už o něco introvertnějšího Aphroditea. Ten si vzal k sobě pro jistotu MCho s tričkem známého fotbalisty Juana Romana Riquelmeho a ten bavil publikum za něj. Výřečnost měl vážně slušnou, ale Aphrodite mu slušně kontroval výběrem desek. Nejvíce si asi oblíbil skupinu Fugees. Nejprve od nich zazněla Killing Me Softy a později také Ready Or Not. No aby ne, když jí dnb kabátek ušil samotný Aphrodite. Oproti Johnu B sázel tenhle britský rodák o něco ostřejší desky s industriálnějším beatem, což ovšem neměnilo nic na tom, že pro lidi v tu chvíli byl Aphrodite další dnb bůh, který je přinutil tancovat až do zbláznění.

V sekci "Extras" naleznete spoustu fotek z obou stanů a také video zachycující partypeople při příjezdu na festival, formování stanového městečka, finální práce na jednotlivých stageích nebo rozhovor s pořadateli. Všechno mluvené slovo je v německém jazyce, ovšem s anglickými titulky, kterým je velmi slušně rozumět. Nejzajímavější částí je pak cesta projektu Modeselektor napříč festivalem a jejich komentáře. Obzvlášť ve chvíli, kdy vtrhnou na pódium, kde právě hraje T.Raumschmiere a smějí se jeho padajícím kalhotám. Podobných, velmi vtipných momentů, je v tomto videu mnohem více. Dozvíte se třeba velmi zajímavou definici drum'n'bassu. Ve videu se také mihne celá řada dalších účinkujících z festivalu.

Suma sumárum, tohle DVD není jen tak leda jaký suchý pohled na nějaký festival, kde když jste nebyli, tak vám to DVD nic zajímavého nepřinese. Naopak, po shlédnutí mě účast na tomto festivalu láká jako nikdy předtím. Skvěle připravený line-up a vizualizace, stejně jako loni, slibuje i letošní ročník, který proběhne od 2. do 5. srpna 2007  a na stejném místě, tedy ve Wiesenu v Rakousku. Myslím, že by byla škoda tam chybět.

Hodnocení: 98%

Víte, že...: Na letošním ročníku Urban Artforms festivalu vás čeká tento line-up: Tiga, Turnatblerocker, James Holden, Dave Clarke, Ellen Allien, Thomas Schumacher, Dominik Eulberg, Oliver Koletzki, Oliver Huntemann, Goldie, Pendulum, Aphrodite, Marky, Friction, Noisia, Zinc, Teebee, Mampi Swift, Sub Focus, Ed Rush & Optical, John B, Calyx, Calibre a mnoho, mnoho dalších. Ještě někdo váhá?

Urban Artforms – Electronic Dance Music Festival DVD
formát: DVD-9 (All regions)
label: UAF Productions