Hudební recenze: Phonique - Good Idea

Berlínská elektronická scéna hlásí další přírůstek do početné rodiny skvělých alb. Rovné beaty různorodého zvuku servíruje již mnohokrát kvalitativně lustrovaný producent Phonique. Jeho druhé album vyšlo na labelu Steva Buga – Dessous Recordings, což je pořádná záruka kvality. Více si přečtete v recenzi.

Berlín jede, válí, ruluje, rolluje a kdo ví co ještě. Proč? Protože Phonique! Tedy nejenom on. Producentů, kteří se svým kompozičně originálním přístupem k rovným beatům čím dál více vzdalují klasické house music, se poslední dobou zjevilo jako hub po dešti (Drei Farben House, Matzak atd.). Není třeba se dohadovat, jestli je to dobře či špatně, je to jednoduše hudebně přirozený vývoj hledání, zkoušení a objevování, jeho plody však zní v konečném důsledku zatraceně dobře!

Michael Vater aka Phonique pochází z Berlína, na labelu známého tech-house/minimal producenta a dje Steva Buga vydává již své druhé autorské album (následovníka Identification z roku 2004) a musím se přiznat: pro mě to byla láska na první poslech. Pokud si chcete o tomto talentovaném producentovi přečíst více, mrkněte na naši pravidelnou rubriku Narovinu, úvodní článek 31. dílu byl totiž věnován právě jemu. Já raději přejdu rovnou k věci, a to k lahodnému obsahu alba jménem Good Idea.

Phonique je svým způsobem žánrový turista. Nespokojí se pouze s jednou škatulkou, to by byla trochu nuda, raději dává přednost maximálně otevřené žánrové promiskuitě a volnosti. Někomu jde tech-house a s ním poměrně kompatibilní deep-house, někomu zas electro-house, jinému minimal. Phonique ale není žádné béčko, a tak s grácií zvládá všechny výše zmiňované žánry a ještě k nim něco přidá. Ano, pop, nu-disco ale i inteligentní a sofistikovaně znějící minimal techno či hip-hop, to vše na jeho druhém albu skutečně naleznete. Je mistrem nálad, hudební elegance a pocitově intenzivních skladeb s postupným vývojem. Jeho hudba září tisíci barvami. Nikam nespěchá, rád si hraje, svých emocionálně-manipulátorských cílů dosahuje pomalu ale jistě. Každý z 14ti kvalitativně vyrovnaných tracků zní více i méně jinak, jedno však mají společné. Okouzlí, pohladí a následně pohltí svou atmosférou. V tomto případě skutečně není cesty zpět.

Názvem alba se pak Michael trefil do černého! Přizvat si na album takhle vypečený seznam hostů, to byl prostě nápad za milión. Opět žádná béčka, vokálních partů se ujali takoví borci jako starý známý Richard Davis, již tradičně perfektní Erlend Øye z Kings Of Convenience & Whitest Boy Alive (původně se věnoval spíše kytarám, poslední dobou  je ale čím dál oblíbenějším vokalistou a textařem ve službách producentů taneční hudby, není se čemu divit…), Ian Whitelaw, Shadee & Rodney Hunter z vídeňských Aphrodelics (hip-hop s příchutí elektronické hudby) či Data MC a Marc Hype. To ale není vše. S produkcí a výsledným de-luxe zvukem vypomohl i další talent německé elektronické scény – Michaelův dlouholetý kamarád a hudebně kompatibilní producent Alex Krüger aka Dub Taylor. Těžko říct, nakolik ovlivnil konečný zvuk a náladu alba. Vzhledem k tomu, že patří mezi mé velké oblíbence, jeho možný přínos albu jsem velice uvítal. Všichni tito hosté zkrátka přispěli k silné zábavnosti i posluchačské atraktivitě alba Good Idea.

Phonique sám o sobě je dostatečnou zárukou kvality, což v minulosti dokázal již mnohokrát v rámci své rozsáhlé diskografie. S takovýmhle all-star teamem však nemohl selhat. V jeho prospěch hraje i to, že ačkoliv v rámci tohoto alba vyzkoušel leccos, deska rozhodně nezní překombinovaně. Naopak, je zdravě vyvážená, producentsky vyzrálá a především nápaditá. Good Idea působí hodně melancholicky, svým způsobem v sobě ale obsahuje i pozitivní a přiměřeně euforický náboj. Ten přičítám mimo jiné i zmiňovaným hostům. Harmonizující efekt tohoto dílka je tím pravým relaxem pro fanoušky inteligentní, emocionálně intenzivní a nijak laciné elektronické hudby. Phonique má můj obdiv a těším se na další pokračování této zajímavé ságy. Vám přeji moc příjemný poslech.

PS: V limitované 2CD edici dostanete jako bonus další - tentokrát mixované cédé. Tracky poskytl Phonique, mix obstaral rovněž on. V rámci featuringů zde naleznete jména jako Gui Boratto, Steve Bug, Vincenzo, Ilija Rudman anebo Zoo Brazil.

Zvukové ukázky

Bude se vám líbit, máte-li rádi: Star You Star Me, Drei Farben House, Matzak, James Figurine, Unai, Richard Davis, Dub Tailor atd.

V souvislosti s tímto albem doporučujeme: Star You Star Me - Simple Things, Drei Farben House - Any Kind of Feeling, Matzak - Life Beginnings, Unai - A Love Moderne, Dub Taylor – Experience, James Figurine - Mistake Mistake Mistake Mistake, Richard Davis – Details, z labelů třeba Force Tracks, Plug Research anebo právě Dessous Recordings

Phonique - Good Idea
2007 - Dessous Recordings