Hudební recenze: Carlo Grieco / Squared3D – Squared EP (incl. Ladida rmx!)

Zrovna nedávno jsem vyštrachal ze svého archivu deset let staré albové dílko naší přední DJky Ladidy. Shodou okolností jsem jen pár dnů na to narazil na její nejnovější počin v podobě remixu, který stvořila pro skladbu "Kultube", kterou nahrál Carlo Grieco. Hudebně je to rozdíl několika tříd minimálně a jsem rád, že ten posun jde kvalitativně směrem vzhůru. Nejenom, že Ladida od té doby radikálně proměnila svůj hudební podpis, ale nyní je i perfektně čitelný a člověk se vždy těší co nového tahle dáma českého minimal houseu vypustí do světa. Došlo to tak daleko, že její nejnovější remix je z celého EP, kde vychází, nejlepším trackem.

Hlášku o nejlepším tracku z celého EP lehce sráží fakt, že toto EP se až tak moc nepovedlo, ale nenechte se zmýlit, remix Ladidy skutečně stojí za poslech a pro DJe spřízněné s tímto stylem hudby, tedy minimal housem, i za možné používání ve svých setech. Co možná trochu zamrzí, je délka čtyř a půl minut, ale tak se alespoň nemá šanci ke slovu dostat nastavovaná kaše ruku v ruce s neubíhající nudou, jako tomu je v případě jiných tracků z tohoto vinylu.

Ladida

O Carlovi jsem se toho z internetu příliš mnoho nedozvěděl a ani jeho podivně vypadající myspace profil není o moc sdílnější. Na tom ale nesejde. Tenhle chlápek vydává na Rush Recordings a na svém kontě má několik málo singlů a remixů, třeba pro Chrise Lakea. Já se s ním poprvé setkávám až díky jeho nejnovějšímu počinu nazavném Squared EP, na kteréms e podílel spolu s Giuseppem Follierem aka Squared3D. Bohužel je to na první poslech pouze tuctový mnml houseový sound, na poslech druhý šestiminutová nuda bez špetky nápadu. Na třetí jsem to ještě, přiznám se, nezkoušel. Skladba s názvem "Eros" je ztělesněním stereotypu s otřepanými hudebními frázemi a zvuky. Ono lze asi namítnout, že v minimalu těch hudebních klíčů a nápadů asi nemůže být tolik co v "košatějších žánrech", ovšem právě proto se dle mého názoru pozná, kdo umí a kdo ne. Tady na vás prostě působí jakási "hudební chemie" a buď vás track nadchne nebo nikoliv aniž byste kolikrát dokázali přesně definovat proč tomu bylo právě tak či onak. Carlo Grieco ovšem svou hudbou jako by lil vodu do kyseliny, což je přesně opačný postup, jaký je většinou žádaný a proto mě neuchvátil ani tímto trackem, ani originálem skladby "Kultube", který následuje.

"Správná chemie" se ovšem valí z remixu Ladidy. Abych jen nechválil, tak sice nedosahuje takových kvalit jako třeba moji oblíbenci Guido Schneider či Audion, ale proč se někomu podobat, když můžete mít svůj osobitý styl a ten Ladida rozhodně již nějaký ten čas má. A piluje ho stále víc a víc k dokonalosti. Tenhle track jsem poprvé slyšel samostatně mimo rámec tohoto EP a hned mě zaujal. Pokud ho budete poslouchat z této desky mezi těmi ostatními, zaujme ještě víc, protože vás vysvobodí z nudy výše popsané. A vlastně ani nevím, čím to, že si mě ten remix Ladidy tak získal. Zase ta "chemie"? Nebo těmi zvuky jako když klapou koňská spřežení na Staroměstském náměstí vozící cizince po památkách? Anebo těmi melodickými prvky připomínající smyčce? Asi kombinacím všeho a spolu s tím celkově hřejivou atmosférou celého tracku. Dobře zní také poslední track na tomto vinylu, opět již v podání samotného Carla Grieceho. Jmenuje se "Model 2049".

Na jedné straně desky se vám bude asi ukládat o něco víc prach, než na té druhé, ale pořád je to dobrých 50% muziky, pro které stojí za to tenhle vinyl si pořídit. A Ladida coby tuzemský zástupce přeci jen ty procenta o něco navyšuje právě proto, že je "naše".

Hodnocení: Ladida remix – 85%; zbytek – 50%

Ukázky všech čtyřech tracků naleznete zde.

CARLO GRIECO / SQUARED3D  – SQUARED EP