Hudební recenze: Plump DJs - Headthrash

Plump Djs před vydáním nového alba avizovali, že budou experimentovat s různými zvukovými postupy a vokalisty. Že nenechají na pokoji žádný ze stylů jako disco, funk, house, electro, techno, indie, hip-hop, minimal nebo soul. Docela odvážné tvrzení.

Pravděpodobně neznáte lechtivý časopis Plumpers (boubelky), že? Docela bych se divil kdyby ano, protože vycházel (a možná ještě vychází) v domovské zemi dvojice Andy Gardner a Lee Rous. Tito pánové magazín zpopularizovali i mimo klasickou čtenářskou základnu. Sami úplně neví proč, ale právě podle Plumpers si zvolili svůj DJský a producentský alias Plump DJs. Ostatně nějak se jmenovat museli. Taky není úplně jisté, jestli Plumpers odebíral jenom Andy nebo i Lee, což ale asi není nijak zásadní informace.

Mnohem důležitější je tato zpráva: Plump DJs mají venku nové album Headthrash. Andy a Lee před vydáním avizovali, že budou mnohem víc než dřív experimentovat s různými zvukovými postupy a vokalisty. Že nenechají na pokoji žádný ze stylů jako disco, funk, house, electro, techno, indie, hip-hop, minimal nebo soul. Docela odvážné tvrzení, jen co je pravda. Nic se ale nejí tak horké, jak se to uvaří.

Zvukově album hodně navazuje na jejich předešlou tvorbu, takže žádné velké překvapení nečekejte. Což vůbec nevadí, protože z celkového pohledu album vyznívá docela dobře. Nápady jsou zde různé, trhlé, vtipné, hloupé i nudné. Ale hlavně, najdete zde docela dost klasických zalomených lahůdek a momentů, kterými Andy a Lee dokazují, že stále patří mezi breakbeatovou špičku. Hlavně díky takovýmto skladbám mě Plump DJs baví a zajímají nejvíc.

Hned první skladba navodí atmosféru více než příjemnou. Best Believe Us je pomalá, triphovově laděná věc. Na úvod hezky s rozmyslem. Je cítit, že Plump Djs přemýšlí o tom, jak album správně poskládat. Hned po této oťukávačce najede System Addict, nejlepší breakbeatová skladba roku 2007 podle výročních breakbeatových cen Breakspoll. A nejen podle nich. Tahle skladba je prostě úžasná. Neuvěřitelný, skoro až trancově laděný motiv musí rozsekat každého.

Podobně zní i Rocket Soul, další skvělá věc. Copak je něco špatného na tom, když ve skladbě zazní výrazný melodický motiv, který neuráží a je podpořen opravdu kvalitní produkcí a nabitými beaty? Není. Jen houšť!

Nejklasičtější breakbeatová skladba, jakou můžou Plump DJs nabídnout je Snake Eyes. Párty zabiják. Máte smysl pro humor? Dejte si Disko Unusual ("neobvyklé disko"), zajímavou skladbu s hutnými basy a nečekanými melodickými nápady. Nebo Snafu se skrečováním, nedunícími beaty, potlačenou basou. A pokud budete potřebovat přestávku (Intermission), dostanete skladbu jako od francouzských Daft Punk; výrazná melodie a jemný kytarový sampl.

Kromě výše uvedených pecek jsou na Headthrash ale i skladby, které budí rozpaky. Pomalejší Shifting Gears s ženským vokálem, výrazným acidovým melodickým motivem a beaty jako od Chemical Brothers docela nudí. Taky mě nechytly věci s "rockovou duší", He Got Beef a Victim. A šlápnutím vedle jsou zcela určitě Beat Myself Up nebo Torque Of The Devil, částečně pokus o electro house a minimal (první obsahuje zkreslený vokál, druhá vokál jako od Primal Scream). K tomu mám pouze jednu poznámku: ševče, drž se svého kopyta.

Plump DJs pojmenovali své album Headthrash podle jejich nové klubové noci. Předešlé album Eargasm se také jmenovalo stejně jako klubovka, kterou pořádali. Musím říct, že na názvy mají Plump DJs docela čich. I když je pravda, že místo Headthrash dávám častěji Eargasm. Je o trochu lepší.

Hodnocení: 70 %