Hudební recenze: Vánoce s Jazzanovou

Šestka zvukovejch designerů z Berlína je po letech zpátky, zakleknutý v blocích, připravený na startovní výstřel... Ostatně, bylo na čase, doba chvátá, doba si to žádá... Nebezpečí zapomnění se s přibývajícími roky rapidně zvyšuje. Bez ohledu na roky a čas, na bankovních kontech Compostu a Sonaru se taky už delší dobu píše hodně smutnej příběh:))

Jazzanova poprvé…

Gaučíky, lenošky a divánky v zšeřelých zákoutích trendy housovejch klubíku dávno podlehly nájezdu unuděných molů a jejich místa obsadily mnohem trendovější, omyvatelnější, up to date vitra modely.....A ti co na nich kdysi spřádali sny o bezstarostný a hlavně jiný budoucnosti, ti jsou taky již lehce odrostlí.....dokonce bych se nebál říct, že téměř do věku kostkovanejch bačkorek. Do věku, který rozhodně není, tak úplně bezstarostnej. A na těch novejch a krásnejch trendy lenoškách se nám povalujou další adepti bezstarostný budoucnosti.....další, kteří už nedoufaj, že pootočí kolem dějin, ale přeci jenom chtěj taky aspoň trošku snít.....a samozřejmostí je adekvátní zvuková clona. Tím pádem nebude vůbec od věci, předhodit mezi ty lenošky novou a hlavně nepříliš ohlodanou kostičku.....Přece jenom x-tá reinkarnace jazzíku je už malinko out of time, malinko hodně vyčpělá a vlastně, tenhle hřbitov je celej pěkně vyrabovanej. Takže, nechme přehrabování, náhrobní kameny kde ještě prosvítaj nicky mrtvejch.....verve, blue note, milestone, black box.....zanecháme jejich smutnejm osudům. Hroby jsou otevřený, kosti rozebraný, náhrobky rozbitý.....už toho moc nezbejvá a to málo co zbylo nepřekopaný, to už stejně nejsou zas tak moc sexy záležitosti.

Krumpáče, lopaty a pajcry přelítly přes zeď dalšího hřbitova. Tam sice těch hrobečků není tolik, za to se mezi mnoha malými tyčí k nebi jeden mega, mega velkej. A nahoře, nahoře, až na špičce, v líně se valejících mracích lze zahlídnout zářivej zlatej nápis.....MOTOWN.....a ten ve svejch útrobách skrejvá velký poklady. Pravda, otevřít ho bude možná trochu obtížnější, no ale když se to povede.....bůh ví co z toho vzejde. Outfit berlínskýho intoše z kreuzbergu, ten je taky už trochu jetej.....no, otázka spíš zní, bylo tomu snad někdy jinak??.....seconhandy čekají. Je na čase vzít útokem jejich regály a ramínka, tentokrát s cedulkama 70´s.....znáte to, hawajský košile s rozhalenkou ala Nick Slaughter, slamáky, zvonáče a já vůbec netuším co se v těhle zapadákovech skrejvá za poklady.....možná, že tam prodávaj i ten pověstnej sunset beach.....nebo snad sunrise????

Když, před více jak deseti lety, pánové Gilles Peterson a Norman Jay, zařadili na svůj Desert Island Mix skladbu Fedime's Flight od Jazzanovy, měli tak jako v mnoha případech před i po, k...a šťastnou ruku. Terč trefili skutečně téměř na desítku a objevili tyhle berlínský týpky světu. Následky týhle vskutku šťastný trefy asi není třeba nijak zvlášť rozpitvávat. Neobeznámeným jedincům chtivým podrobností a detailů, doporučuju zadání příslušného hesla do googlu. Je faktem, přelom tisíciletí mnoha podobným nu-žánrům nebývale přál a jim se skutečně podařilo téměř doslova naplnit příslový.....ve správnej čas na správným místě. Za těch deset let, vydali pár ípíček, jednu velkou autorskou desku, hodně remixovali, hodně produkovali.....a ano i pár dj mixů spáchali. Upřímně, ty těžce stylově loungeový mě moc nebavěj.....vykazujou totiž všechny negativní vlastnosti mnoha jiných dj mixů.....čas jim vystaví ne právě lichotivej účet ještě dřív, než si je stačíte sósnout do vašeho kompu.

Ale ty dva "Blue Note Tripy" jsou více než skvostný. Každopádně, žádnou extra autorskou nadprodukcí netrpěli, což je jednoznačně bod pro ně. In Between přežilo, pravda s trošku odřenýma ušima, ale to elpíčko je tady a dneska ho můžem s klidným svědomím zařadit mezi základní stavební kameny žánru. Nechtěl bych být špatným prorokem, současný dílko s největší pravděpodobností nebude vykazovat takovou kondici, aby svýho dlouhohrajícího předchůdce následovalo do nebe vyvolených. Přesto, by bylo velkou chybou jí jen tak minout. Ne, že by jsem ze svýho archívu nevydoloval pár současnejch nahrávek, vezoucích se na obdobný retro vlně.....určitě ta deska nepatří k průkopníkům tohohle retro zvuku. Ale určitě je jedna z mála, která to dělá s neskutečnou lehkostí, hravostí, poučeností o vzorech a samozřejmě a každopadně je dost pop. Dost pop na to, aby si se stala lehkým úvodním desertíkem na soulový hostině. Hraje jim to moc pěkně. Jo jo, je to hodně soulový, trochu funky, trochu jazzu a taky trochu latiny.

Deska drží pohromadě, žádný vycpávky se nekonaj a i několik tracků, který jen tak z hlavy nevymažete, se na ní najde. Není tady tolik toho honění soundu (jasně, jejich studiový a produkční zkušenosti se jen tak nezapřou), Přesto, počítače a monitory ve studiu, zůstali malinko zaprášený, reason a rebirth tentokrát moc ke slovu nepřišly. Za to se tady víc hraje. Pozvali hodně, fakt hodně muzikantů a vokalistů a ty základy natočili pěkně naživo.....takovej mejdánek, kterej je z tý desky naštěstí docela cejtit. Možná vám po prvním poslechu, stejně jako mě, na mysli vytane otázka.....A kde je do prčic ta jazzanova??? Já jsem se taky ošíval. Ale asi je to v případě podobných producentů zcela přirozený a nemá cenu to nějak řešit. Vždycky, vám bude chybět něco, něco nezaměnitelnýho podle čeho jejich značku identifikujete. Jo a jen tak mimochodem, vizuál desky je dost strašnej.

Jazzanova podruhé...

Před vydáním "Všech věcí" pustili do světa soundtrack Belle et Fou (Das Spiel mit der Lust), což je hudební doprovod současnýho tanečního představení Hanes-Petera Wodarze a Arthura Castra v Berlíně. Kompilačka interpretů, jak z jejich domovskejch labelů, tak z dalších zvukově spřízněnejch destinací, vše doplněno o jejich současnou produkci. Nutno dodat, že jazzanoví skladby vznikly speciálně pro představení. Stylově a zvukově se lehce pohybují mezi minulostí a současnem, občas jsou víc tam, občas zase tam, ale každopádně stojí za poslech. Větší část ostatně vyšla na stejnojmeném ípíčku, předcházejícím novou desku. A zbytek? Nic převratnýho, všechny tracky se už dříve objevily na deskách jednotlivých interpretů. Vy, kteří nepatříte do skupinky "militantních" fans sexteta, pro vás je tahle deska sama o sobě a zejména bez znalosti kontextu představení v podstatě dost nezajímavá. Ale, ale.....pod číslem 01, se ukrejvá nenápadnej, ale fakt skvělej track "Jazzanova feat. Capitol A - Rendezvous".....jasná definice novýho zvuku, novejch možností, novejch časů. Král smooth soulu, jistý Barry White a ta praštěná anorektická právnička by museli chrochtat blahem. A moje hlavička mě fakt nebere, proč se tenhle klenot nevyskytnul na regulérní desce.

Jazzanova potřetí...

Southport Weekender Volume 7.....pokud správně tuším i za touhle sérkou se matně rýsuje siuleta pana Petersona. Dvě mixovaný kompilace.....jasně, pod jednou z nich musí bejt podepsanej někdo z Berlína (jinak bych to sem nedostal:))). Bohužel, ta vykazuje dost negativ výše řečenejch na konto dj produkce (nejen) made in Jazzanova.....nezáživný honění desek, který je mimo mísu zhruba v momentě, kdy se jehla přenosky zakousne do první drážky příslušnýho vinylu. Ten mix samozřejmě není vůbec špatnej, vůbec ne.....technika, výběr skladeb, atmosféra, snad i ten příběh (ne, ten tam není).....to tam je, ale aby mě to bavilo víc jak dva večery??? Naštěstí je tu i druhá deska, deska, kterou prožil, utřídil a umíchal pan Scruff. Soul, funk, disco, rhythm & blues v jednom kotli, současný (těch je míň) i dřevní nahrávky, žádná na první poslech provařená hitovka, eklektika a to všechno spojený do kupy "tvrdejma" mixama a hlavně, hlavně naprostým zaujetím žánrem.....zábava, radost a objevování neslyšenýho.....pohoda.

P.S. ještě něco málo k těm dj mixům.....Příběh.....ač je to pojem dosti abstraktní, vzpírající se nějaký racionální definici a velmi, velmi ohebnej při výkladu.....možná je to právě on, který dokáže alespoň z části definovat dobrej mix. Ale nechtějte po mě, abych k tomu teď dodal něco víc.....každý si to vyložte po svým a každý si k tomu přiřaďte to svoje.

Jazzanova - Of All The Things

Label: Verve Records, Universal Music Classics & Jazz
Released: 21 Oct 2008