Recenze: Beastie Boys - To The 5 Boroughs

Na aktuálním albu Beastie Boys tentokrát nenajdete ani jednu hardcorovou skladbu. Pouze čistý hiphop, nic víc, nic míň. Přečtěte si Bestovu recenzi a budete-li mít chuť, napište nám na fórum jak se album líbí vám.

bboysLegendární a originální chlapecká kapela Beastie Boys se navrací po šesti letech odmlky s novým albem, které dostalo název To The 5 Boroughs. King Ad-Rock, Mca, Mike D a skrečovací inventář Mix Master Mike jsou opět na scéně. Tahle parta brázdí s originálním hiphopem a rapem scénu už přes dvacet let. Specifické hlasy všech tří MCs, nápadité videoklipy a hudební podklady jsou dobře známé nejen příznivcům hiphopu. Vzpomenu zde videoklip ke skladbě Three MCs And One DJ, kde Mix Master Mike ve skvělém battlu  vytvoří  hudební podklad pro Beasties a třeba o skladbě a klipu Sabotage se nedá napsat nic jiného, než to, že se jedná o kultovní záležitost, která i po letech pobaví a potěší.

Beasties mají zkrátka velice zábavné klipy a umí se v nich dobře prodat (první singl a klipovka Ch-Check It Out z aktuálního alba to jasně potrvzuje). Ne náhodou jsem s lehkou nadsázkou v úvodu textu označil Beasties za chlapeckou kapelu. Tahle parta má totiž hodně slušně podchycenou marketingovou stránku věci. Již před léty jsem v jednom shlédnutém hudebním dokumentu s údivem zaregistroval informaci, že o Beasties se starají vizážisté, kteří sledují 'in' módu a podle toho pro ně vybírají oblečení do klipů apod.

On vlastně i obal nové desky je podle mě dobrým obchodním tahem. Na nápaditě nakresleném pohledu na New York se tyčí dnes již neexistující dvojčata, symbol, který je pro Američany velice choulostivou záležitostí, a přesně tohle je fakt, který budí publicitu. Každopádně Beasties pěkně ukazují, že obchodní záležitosti se dají dělat cíleně a to i s absencí vyložené marketingové patologie.

S finanční stránkou věci souvisí i protipirátská ochrana. Cd To The 5 Boroughs je takovou ochranou vybaveno, a tady může nastat problém pro posluchače, kterí sjíždí muziku z počítače. Můj program na přehrávání cd nejdřív nenačetl žádné tracky. Na cd se nechází i jiný přehrávač, který jsem zkusil a hurá Beasties hrají, ovšem v kvalitě 128 kbps, haha, tohle je skutečně hodně špatný vtip. Nakonec se daří tracky otevřít v programu na přehrávání cd. beasties

Každopádně tohle je pruda. Jednak se takovými cd daleko rychleji opotřebovává mechanika cd-romky a poslech takových cd v počítači není komfortní, protože se občas objevují výpadky zvuku. Všech patnáct tracků na albu má ideální časovou stopáž pro použití v rozhlasovém vysílání. Hudební podklad pro rap je docela svěží, v některých momentech docela chytlavý, ale vyloženého megahitu se podle mého skromného názoru na desce nedočkáte.

MCing zůstává věrný klasice projevu Beastie Boys, jeden hlas jakoby ve třech různých tóninách se zábavně valí z úst neunavných dnes již skoro čtyřicátníků, kteří dobře vědí, že tohle prostě zabírá. Poslední deska trojky Beastie Boys není špatná, ale co si budeme psát, v hudební kariéře Beastie Boys album To The 5 Boroughs určitě není tím nejsilnějsím tvůrčím momentem.

Hodnocení: 68 %

Beastie Boys: To The 5 Boroughs
Capitol Records 2004

Pavel Eichler (Street magazine)
Co si budem nalhávat. BB nepřekročili svůj stín z první poloviny 90tých let, kdy je uctívala celá SK8 komunita. Obávám se, že dopadnou jako aktuální Prodigy - album určitě stojí za poslech, skauti si aspoň přiblíží nekopromisní n.y. rap, ale scénu nijak zásadně neposunou. Spíš se těším, že je na podzim někdo přiveze do Česka - to by moch bejt krutej mazec!

Koogi (Techno.cz/Shadowbox)
Beastie Boys mám hodně rád a na toto album jsem se těšil. Je to příjemná, neagresivní deska, ale zdá se mi, že většinu skladeb jsem už od nich slyšel. Moje očekávání nesplnila, ale sračkoidní zdaleka není. To by Beasties snad ani neuměli...