Hudební recenze: Out of place artefacts

Besta se zblízka podíval na třetí počin českého nezávislého vydavatelství Mufonic z Hradce Králové. Jedná se o kompilaci plnou experimentální hudby a převážně línějších rytmů.

mufonicKompilačních alb, které se specializují na pomalejší rytmiku, nevychází zase tak úplně málo.
Vzpomeňme například cédečka od Algidy, či různé  přílohové cd bonusy k různým časopisům. Na těchto kompilacích se dost často točí jedna a tatáž známá a prověřená jména.

Čas od času se ale objeví i kompilace s poměrně neznámými jmény, které většinou zaštřeší nějaký malý nezávislý label. Z doby nedávno minulé to byla například kompilace značky Moodbeatz a teď čerstvě i nový počin královohradeckých Mufonic recordinx.

Mufonic je nahrávací značka, která má i s novou kompilací v katalogu už tři tituly a její hudební záběr se odehrává v hudebních vodách downtempa, experimentální hudby a třeba i clicks and cuts. Tyto hudební styly jsou zastoupeny i na kompilační novince Out of place artefacts vol.1, která přináší skladby od čtrnácti převážně neznámých producentských jmen.

Album otevírá jedno z těch známějších jmen - Karaoke tundra. Tento jednočlenný projekt ze Slovenska připravil pro tuto kompilaci takové uvítací intro. Krátký skit s úryvkem zvuku piána a nepravidelným beatem. Binary jazz použil ve své skladbě pěkné klávesové vyhrávky ala Café del Mar, které doprovází trošičku temnější spodek s rytmickou složkou. Flossy the fishmonger se prezentuje  povedeným instrumentálním hiphopem s tlustými beaty. Tahle skladba funguje dobře v instrumentální verzi, ale klidně by jí slušel i rap. Narkissos je na stránkách labelu Mufonic představován jako dekadentní hledač alternativní polohy popové hudby.

S tím se nedá nesouhlasit. Hudební podklad zní hodně podobně, jako skladby od hiphoperů Supercrooo. Místo rapu je zde ovšem zpěv, který má opravdu nádech jakési dekadence. Tahle skladba se koncepčně vymyká celkovému pojetí celé kompilace, ale koneckonců: proč ne. Další skladbu hodnotím jako jednu z nejvíce povedených záležitostí z celé kolekce. Má ji na svědomí projekt Neutrino a já se hned od prvního poslechu nemůžu zbavit dojmu, že určité hudební fragmenty už odněkud znám.

Hádal bych samplování Boo Radleys a Ecstasy of saint Theresa z jejich povedeného ambientního počinu Free-d. Ve skladbě jsou zakomponovány i úryvky akustické kytary, které ve spojení pravděpodobně s úryvkem mužského hlasu připomanají Keigo Oyamadu a jeho cool projekt Cornelius. Charon nás vrhne do těžce melancholické nálady. Potemnělé plochy, v nichž se později utopí i pomalý beat.

Tom Šen ve skladbě Number skáče do jezera postindustriální hudby. Selectone rozjíždí v krátké časové stopáži zvukovou koláž, ve které se občas zjeví i úder dupáku. Blue m nahrál skladbu Visit of place ve stylu instrumentálního a  abstraktního hiphopu. Mindmap se na cédečku vystavuje s takovým, napišme neveselým downtempem, ve kterém bublá buď charakteristký zvuk Rolandu, nebo je to jeho softwareová forma ve formě ReBirthu. Skladba Emulsion I od projektu Poo je pro změnu zase taková noiseovější věc s prvky cliks and cuts.

Kora et le mechanix experimentuje na poli minimálu a postindustriálu. To samé platí v podstatě i pro projekt Leaves. Celou kompilaci uzavírá nejtanečnější a nejnašláplejší skladba s tribal prvky, která jistě potěší příznivce sdružení japonských bubeníku Kodo. Na svědomí jí má projekt Do shaska!

Celkově pak celá kompilace působí spíše zadumanějším dojmem a myslím si, že její vydání bylo dobře načasováno pro nastupující podzimní dny a večery. Mám dobrý pocit z toho, že se lidé z Mufonic recordinx rozhodli vydat desku, která rozhodně neobsahuje mainstreamový materiál. Takže díky za odvahu a jestě mnoho titulů na Vaší mladé značce přeji.

Hodnocení: 76%

Různí umělci - Out Of Place Artefacts vol. 1
Mufonic Records 2004