Hudební recenze: Fabric 18

Londýnský label Fabric Records se koncem minulého roku postaral o poslechově vskutku zajímavý až exkluzivní dárek pro naše ctěná sluchová ústrojí v podobě již 18. vydání prestižní kompilační řady Fabric. V minulosti byla tato již značně provařená série zkompilována a namíchána takovými hvězdami současné taneční scény, jako jsou Swayzak (11), Amalgamation Of Soundz (12), Stacey Pullen (14) či Akufen (15).

fabricLondýnský label Fabric Records se koncem minulého roku postaral o poslechově vskutku zajímavý až exkluzivní dárek pro naše ctěná sluchová ústrojí v podobě již 18. vydání prestižní kompilační řady Fabric. V minulosti  byla tato již značně provařená série zkompilována a namíchána takovými hvězdami současné taneční scény, jako jsou Swayzak (11), Amalgamation Of Soundz (12), Stacey Pullen (14) či Akufen (15).

Pro tentokrát se však o výběr skladeb a jejich následný mix postarali hned tři nesmírně talentovaní producenti, jenž  jsou svojí tvorbou velmi těsně spjati s vydavatelstvím Pork Recordings. Jsou jimi Steve Cobby z dvojice Fila Brazillia, který se však rovněž skrývá pod pseudonymem Solid Doctor, dále Mark "Bliss" Blissenden aka Raw Cliff / Baby Mammoth a v neposlední řadě také Robert Ellerby aka Beige / Momma Gravy. A aby se chlapci nemuseli zabývat a obtěžovat takovými záležitostmi, jako jsou v dnešní době tolik "populární" autorská práva, pro jistotu pořádně zapátrali a až na pár výjimek vybrali skladby přímo ze svých vlastních hudebních dílen a archivů.

Štafetu si pak během tohoto 70 minut trvajícího hudebního maratonu postupně předávali po přiměřených částech, čímž zabránili jakémukoliv náznaku stereotypu či nudy. O úvodní čtyři skladby (Elephunk, Blind Date, Finale, Bewilder) se postarali Baby Mammoth a Raw Cliff, jenž se od počáteční spíše ambientně laděné syntetizátorové kompozice umocněné vokálovým samplem a velmi působivými perkusemi dostali až k mírně temnému breaku, jazzem a dubem řízlému reggae a mimo jiné i podivnému funky-latino houseu.
To Beige coby Mamma Gravy si během svých pěti skladeb (Shut Up, Boy With A Comb, Bottle Back, Sizzling Finch, Did You Piss On My Guitar) libuje spíše ve vodách zvukově futuristicky freakoidního disca, funku, electra a ujetého kytarového rocku a popu ve stylu 80´s.

Poté už přichází na řadu Solid Doctor z Fila Brazillia s luxusní skladbou Bullshit, která v sobě kombinuje parádní house vokál s divokým acid-electro zvukem podpořeným výraznou basovou stopu. Závěrečné tři skladby od alespoň mě méně známých producentů či projektů jako J.J. Fuchs, J.S.T.A.R.S. či Mandrillus Sphynx poletují někde na rozmezí netradičního houseu, electra, funku, to vše je navíc okořeněno místy celkem slušně zběsilými téměř sci-fi zvuky a kompozičními postupy.

Když pak závěrem dodám, že téměř polovina skladeb nalézajících se na této stylově extrémně různorodé a nepředvídatelné kompilaci nebyla doposud vydána a instrumentů se chopili přizvaní hosté jako Jay Rodriguez (klarinet) a Bernard Moss (Flétna). Snad každému musí být zcela jasné, že se zúčastněný all-star tým postaral o vskutku ojedinělou hudební záležitost, která rozhodně stojí za vaší pozornost!

Fabric 18 mixed by Baby Mammoth, Beige & Solid Doctor
Fabric Records  2004