Hudební recenze: Miss Kittin - I Com

Pokud by Miss Kittin 5. února v pražské Roxy hrála live, měli byste se připravit spíše na klidnější, ale o to bláznivější elektroniku. Miss Kittin může být na svou sbírku originálních zvuků ve svém počítači opravdu hrdá a my můžeme být rádi, že se s námi o ně podělila i na svém posledním albu "I Com".

kittenPokud by Miss Kittin 5. února v pražské Roxy hrála live, měli byste se připravit spíše na klidnější, ale o to bláznivější elektroniku. Miss Kittin může být na svou sbírku originálních zvuků ve svém počítači opravdu hrdá a my můžeme být rádi, že se s námi o ně podělila i na svém posledním albu "I Com".

Miss Kittin, vlastním jménem Caroline Herve je jednou z nejpopulárnějších DJek v Německu. Pokud byste ale ve vyhledavači zadali její jméno, nejspíš by vám vyskočilo pouze album "I Com", přitom jich má na svém kontě hned několik. Určitě byste neměli opomenout její dílka "Or" a "The First Album", které ale neudělala pouze ona sama. Na každém z nich se podílel jeden z jejích dlouholetých spolupracovníků, Michael Amato aka The Hacker (The First Album;2001) a Stefan Altenburger aka Golden Boy (Or;2002). Přiznám se, že nejbližší je mi tvorba Miss Kittin právě spolu s The Hackerem.

Největší pozornost se teď ale upírá na debut samotné Miss Kittin, který vyšel na labelu NovaMute. Obsahuje 12 tracků včetně již dvou vydaných singlů a dva bonusy pro majitele PCček nebo počítačů Macintosh. Celkově se většina hudební části alba pohybuje mezi pomalejším a rychlejším elektro-popem, ale najdete tu i výstřelky rapu nebo naopak velmi klidného chill-outu. Pro každého něco, dalo by se říct, ale pokud přeci jen nemáte alespoň trochu kladný vztah k elektru jako takovému, jehož atmosféra na vás dýchne z každé skladby, deska vás oslovit příliš nemusí.

S většinou skladeb vypomáhali Miss Kittin dva pánové, buď společně nebo každý zvlášť, Thyes Mynther a Tobi Neumann. Oba jsou to zkušení němečtí producenti a na svém kontě mají mnoho remixérský prací a svých vlastních projektů, z nichž projekt Glove je vlastní pro ně pro oba. Na dvou skladbách (Soundtrack Of Now a 3čme Sexy) se podílel The Hacker a na jedné (Dub About Me) projekt Smash TV. Jediným vokálním hostem na desce je rapper L.A. Williams, který vypomohl Miss Kittin na skladbě a zároveň i druhém singlu z této desky, "Requiem For A Hit".

Právě oba singly zazní hned v úvodu alba. "Professional Distortion" je velmi odvážné elektro s hutným základem a industriální atmosférou. Pro mě je to jedna z nejlepších skladeb tohoto alba. "Requiem For A Hit" je o poznání klidnější a kombinuje klasický electroclash s rapem L.A. Williamse. Další skladbu podobného ražení, ze které by mohl být i další singl je čtvrtá "Meet Sue Be She". Té vévodí velmi svižný rytmus podepřený big-beatovým temperamentem s přilnutím až k elektro-punku. Taktéž vynikající track. Kdo by měl ale zájem o ryze taneční věc, ale ne tak divokou, určitě mu přijde vhod spolupráce Miss Kittin s The Hackerem na skladbě "Soundtarck Of Now", ve které se snoubí kromě klasického elektra i houseové prvky.

Co na albu ale převládá jsou spíše klidnější elektro-popové práce, které přecházejí až do downtempa. Ale nečekejte zasněné melodie typu José Padilla. Třeba ve skladbách "Dub About Me" nebo "Neukölln 2" vám uši nebudou stačit k naposlouchání všech těch divných zvuků a harmonických kombinací. Přeci jen o něco přívětivěji působí vyloženě poslechové záležitosti "Kiss Factory", "Allergic" nebo "Clone Me".

"I Com" je nadmíru rozmanité album a jen dokazuje, že elektro jakožto hudební směr má v sobě mnoho potenciální síly a když jí někdo umí správně využít, je z toho tolik vyvážené a pestré album, jako pro nás připravila Miss Kittin. Zcela jistě tahle deska neosloví každého a na party v Roxy budete od Miss Kittin chtít větší nářez, ale producentská poloha této výjimečné DJky je posazena spíše v klidnější dimenzi elektra a to jí velmi sluší.

Miss Kitten – I Com
formát: CD, 2xLP
čas: 59:17