Komiksová recenze: Watchmen / Strážci

I když jsem si předsevzal, že s nálepkou "zásadní komiks" budu aspoň trochu šetřit, zase se tomu nevyhnu. Situace je prostě taková, že vzhledem k miniaturnosti české komiksové scény vychází paradoxně prakticky jen samé vydařené věci. A Watchmen / Strážci jsou zásadní, tak jako první sex v životě (a přitom mnohem zábavnější).

I když jsem si předsevzal, že s nálepkou „zásadní komiks“ budu aspoň trochu šetřit, zase se tomu nevyhnu. Situace je prostě taková, že vzhledem k miniaturnosti české komiksové scény vychází paradoxně prakticky jen samé vydařené věci. A Watchmen / Strážci jsou zásadní, tak jako první sex v životě (a přitom mnohem zábavnější).

Quis custodiet ipsos custodes? (Kdo bude střežit strážce?)

Tahle Země je až na pár alternativních drobností vlastně úplně stejná jako ta naše. Maskovaní super hrdinové ovšem nejsou záležitostí jen několika specializovaných magazínů a publikací. Naopak, po krátké úspěšné kariéře, kterou se Hedvábný přízrak, Sůva, Komediant, Kapitán Metropolis a další můžou chlubit, je na stránkách komiksů vystřídala mnohem oblíbenější pirátská dobrodružství.

Existence skutečných supermanů samozřejmě mírně ovlivnila reálie, které známe. Kupříkladu, Američané díky všemocnému a zřejmě nezničitelnému Dr. Manhattonovi vyhráli válku ve Vietnamu (a Nixon měl fakt radost). Také smrt prezidenta Kennedyho v Dallasu je po krátkém zamyšlení méně záhadná. Ale jinak je všechno při starém. V osmdesátých letech pořád ještě probíhá studená válka a obě velmoci jsou na pokraji smrtícího konfliktu.watchman

To však Rorschacha netrápí. Jako jediný po nechvalně proslulém zákonu kriminalizujícím superhrdinské činy neukončil svou činnost ani se nedal do vládních služeb a teď je na stopě tajnému spiknutí, které si za cíl určilo eliminovat všechny bývalé super hrdiny. Nebo si to aspoň myslí? Celá záležitost totiž není vůbec jednoduchá, je zamotanější než kozí sýr a ještě více smrdí.

Alan Moore (Liga výjimečných, Z pekla, Top 10, Swamp Thing / Bažináč) na pozadí eskalujícího jaderného konfliktu rozehrává vysokou hru o přežití nejen samotných bývalých maskovaných dobrodruhů, ale rovnou o další existenci celého lidstva. Zatímco sovětské tanky vpadnou do Afgánisátnu a o pár dní později útočí i na Pákistán, hrdinové se chvílemi ocitají na stopě spiknutí či v přítmí vězeňské cely. Vedle toho se odehrává příběh v příběhu: jedna z vedlejších postav čte krvavý pirátský komiks o zkáze duše.

Příběh má filozofický přesah a jeho závěr je tak logický, jak je překvapivý a tragický. Ne nadarmo získal Alan Moore řadu ocenění včetně těch nejprestižnějších a dodnes se mezi komikovými fandy vedou vášnivé debaty, jestli byl v osmdesátých letech pro následný vývoj komiksu důležitější Millerův Barman: Návrat temného rytíře nebo právě Watchmen / Strážci.

Na "láskyplném rozkladu superhrdinského žánru" se podílel také Dave Gibbons. Jeho kresby vystihují atmosféru a v očích čtenáře se s houstnoucí atmosférou příběhu postupně stávají pochmurnější. Jako jedni z mála si je navíc můžeme užít v luxusním vydání, kvůli kterého byly zbaveny dnes už absolutně watchmennevyhovujícího rastru, jenž byl pro dřívější barevné komiksy charakteristický. Nečíst strážce je jako vyhodit celou svou dosavadní sbírku komiksů rovnou na bezdomovce u popeláku před barákem!

Watchmen / Strážci
BB / art 2005, ??? str., 990,- Kč
scénář: Alan Moore