ROZHOVOR

 

Lucas Hulan a Petr Braun: "Lidi jsou líní poslouchat složitější věci"

Oba stojí za stále více populárním domácím labelem Nigthphunk, na kterém vydávají přední čeští producenti jako je Lumiere, Biscuit & Kubatko, Pavel Bidlo, Ondrejj, Arco, Fake Snake a zahraniční umělci Style Of Eye, Asad Rizvi, Leoesco a spousta dalších. Jejich label má ve světě velmi pozitivní ohlasy a není se čemu divit. Hlavním tématem tohoto rozhovoru byly především aktivity spojené s již zmiňovaným labelem, ale mimo jiné jsme společně zavzpomínali na staré časy, probrali současnou situaci na elektronické scéně a nahlédli do blízké budoucnosti. Přeji hezké čtení!

 

Ještě než rozebereme hlavní témata tohoto zajímavého rozhovoru, rád bych se vás jakožto djů a producentů, kteří se pohybují na naší scéně přes deset let, zeptal, jak vzpomínáte na staré "zlaté časy" a jaký máte názor na vývoj elektronické scény u nás v současnosti?

Braun: Myslím, že jako jsme kalili my, když jsme byli mladý, tak se baví dneska lidi na diskotékách, kam my nechodíme. Samozřejmě je baví úplně jiná muzika. Podle mě je v Čechách problém ten, že tady vůbec není klubová kultura a nejsou tady kořeny. Tady nebyly nikdy kluby, jediná zábava byly diskotéky. První kluby se začaly otevírat před dvaceti lety. Proto v tom není ta tradice a nevidím to, že se to tady nějakým výrazným způsobem rozjede.

Braun

Lucas: Ze začátku chodili ty lidi na mejdany, protože to pro ně bylo něco nového a nikdo to neznal. Nebyla to normální diskotéka, kde kecal někdo do mikrofonu. V tý době to bylo něco jiného a všichni to objevovali a díky tomu to bylo i takový friendly. Samozřejmě, že si lidi občas vzali i nějaký drogy, který k tomu taky určitě svým způsobem patří. Myslím si, že dřív to i celkově víc vnímali. Mám na mysli vzhled, dje, a party samotnou. Ta generace už ale vyrostla. Sice asi poslouchají kvalitní hudbu a nějakým způsobem se i hudebně vyvíjí, ale už to spíš poslouchají doma, než aby chodili na party. Jednou za čas si pak přijdou zavzpomínat na mejdan, třeba na Remember house, ale ta nová djská generace už jim nic neříká. V dnešní době hrajou na diskotékách záležitosti staré osm nebo deset let a nedávají prostor novým věcem.

A není to částečně i promotéry?

Lucas: Určitě! Myslím, že je to i kluby, které nejsou otevřené nové hudbě nebo experimentům a nedají tak prostor nové hudbě promluvit. Mám pocit, že i někteří djové mají trochu strach hrát trochu hustější muziku.

Braun: Dalším faktorem je to, že Čechy jsou malé. Když si to vezmeš, tak na počet obyvatel u nás máš Berlín. Praha je taky malá a všichni nemůžou přijít o víkendu na všechny akce a těch akcí je v současné době dost. Ty lidi, kteří chodili na tu muziku dřív a jdou za hudbou, tak v počtu těch akcí se to rozprskne.

Lucas: Lidi jsou líní poslouchat složitější věci a není u nás tolik dobrých zvukových aparátů, kde ta složitější hudba vyzní, protože nějaká muzika se musí hrát na dobrým zvuku, takže když pak hraješ v baru nebo nějakým malým klubu, tak ty věci tak nezní a pak za tebou chodí lidi co to je.

Ve vašem případě je zvukový aparát taky určitě nezbytný, když se od počátku kariéry pohybujete na pomezí deep housu, kde jsou "spodky" důležité.

Lucas: Já jsem začínal spíš s housem jako takovým, ale pro mě je to i posun, že se v některých klubech dají hrát i ty deepový věci, ale když chceš experimentovat, vždycky do toho musíš dát nějakou věc, která to osvěží. Ale jestli začneš hrát nějaký svůj model nebo experiment, tak to většinou lidi nepřijmou… A když to přijmou, tak víc cizinci než naši – konkrétně viz Chapeau, kde si dovolíš zahrát experiment set, který bys nemohl zahrát ani v Roxy, když to přeženu. Když si do Chapeau přijdou lidi zatancovat, tak se za hodinu vyfiltrují ti, který baví R´n´B a zůstanou tam ti, které to baví, což se mi v Čechách moc nestává.

Lukáši, ty ses v roce 1998 dostal pod křídla Roxydustu, který tvojí kariéru nastartoval. Jak na to zpětně vzpomínáš?

Lucas: Rozhodně to byla motivace do budoucna a hrozně mě to nakoplo. Do té doby jsem hrál spíš v menších klubech a neměl se možnost prosadit na větších parties. Byl to úlet (smích). Mě bylo 18 let. Myslim, že na první Shaky vzpomíná každý. Podle mě nejlepší mejdany v té době u nás a ten kdo to nezažil, tak se o tom ani nemůže bavit, protože neví jaké to tenkrát bylo.

Přirovnal bych to k tomu, když hodíš celaskon do vody a začne šumět nebo otočíš byt vzhůru nohama (smích).
V té době jsi měl už v deset hodin klub plný a to se dneska ani nestává. Během chvíle jsi měl na parketu 300 lidí, který začali tancovat a bavit se.

Braun: To je pravda. Když jsem začal hrát, tak to tak bylo. Speciálně v Táboře, kde byl klub, který byl jak nějaký bunkr. Jmenoval se Ministry of Sound nebo tak nějak.

Lucas: Docela vtipný je, že rezidentem toho klubu byl dj, který si říkal L-out-ka (smích), což bylo v době, kdy byl takovým guru vedle Pavla Bidla právě Loutka. Každý ho znal a kde byl Loutka, tam byl dobrý mejdan (smích).

Mám pocit, že Loutka pořád přetrvává na pomyslném postu guru naší scény.

Braun: Michal je prostě profík.

Lucas: Myslím si, že Michal je pro mnohé nové clubbery v této době už neznámým jménem. Doba se změnila, ale ve finále je asi nejvíce vidět na parties z celé té old school party, která dříve fungovala.

Lucas Hulan

Lukáši jak tě třeba přijímali starší djové v dobách, kdy ti bylo těch 18 a hrál jsi na prestižních mejdanech?

Lucas: Nějaký nejmenovaní djové vůbec. V té době tady nebylo moc mladých djů, kteří by hráli na velkých akcích, tak samozřejmě cítili konkurenci. Někdo to bral, někdo ne. Spousta lidí byla v pohodě a naopak mě podporovali. Když jsem poprvé přišel hrát do Roxy, tak se mi klepaly ruce.

Braun: Je fakt prdel, že ještě v té době, co začal hrát Lukáš, tak bylo tak málo djů, že když začal hrát někdo nový, tak se o tom hned vědělo a všichni to hned řešili (smích).

Lucas: Dneska už to nikdo neřeší, protože každý týden jsme minimálně o jednoho dje bohatší. Pro mě to byla tenkrát výzva, protože většina djů hrála úplně něco jiného a když jsem hrál v Roxy na začátku trochu víc deepových věcí a lidi na to reagovali a měl jsem pocit, že jsem tu hudbu zase někomu předal dál. Tenkrát ani tolik deepových věcí nebylo. Pamatuji si na doby, kdy hrál Petr jenom striktně house sety a ten boom deepovek přišel až ke konci roku 2000, myslím teda ten hlavní boom. Moc lidí to tenkrát nehrálo a když, tak během setu pustili pár věcí. V té době těch deepových djů moc nebylo. Když zavzpomínám, tak to byl Lumiere, Groof, Vik, Javas, Airto, Cubik, Gonza, David Bowles, Roman Rai a kluci z Quadrant Sound Systemu.

To je právě podle mě docela škoda, že ty brněnské dje není možnost v poslední době v Praze tolik vidět a slyšet jako dříve. Mám teda na mysli konkrétně Vika a Javase. Když jsem začal chodit na mejdany, tak jsem je slýchal v Praze poměrně často a přijde mi, že se po nich rázem jakoby slehla zem a vidím je převážně na line-upech moravských nebo konkrétně brněnských parties a klubů.

Braun: V současnosti to teda moc nesleduji, ale co se týče klubů v Praze, tak mi přijde, že jsou nějaký rezidence djů v jednotlivých klubech a točí se to furt dokola. Je to sice o něco pestřejší než před nějakou dobou. To bylo podle mě úplně "zazděný". Bylo to teda v době kdy jsem více hrál a taky jsem tu situaci více sledoval a určitě nebylo jednoduché si někde zahrát.

Lucas: Já nechci zanevřít na naše české kluby. Myslím, že máme pár kvalitních klubů, kde se dá i experimentovat, je tam dobrý aparát, ale opravdu jich moc není. V této době frčí hlavně halovky typu Senstation White, R´N´B parties a v klubech jako je např. Mecca a Duplex se hraje převážně komerčnější house music.

Braun: To jsou jednoduše produkty, které se prodávají a je to bohužel komerce, kterou odděluji. Pro mě to jsou disko akce…

Lucas: Všude na světě jsou akce různého typu a vždy je něco víc mainstream než to druhé, ale je vidět i to ostatní, tím myslím hlavně média (časopisy, internet, rádio). U nás to ostatní není vidět.

Braun: Je fakt, že když dělají i komerční festivaly někde venku, tak pozvou opravdu hustý jména a stojí to za to.

Lucas: To rozhodně! A když si vezmeš jenom Slovensko, tam taky jedou všechny typy komerčních akcí, ale vidíš mezi tím vším i house party, které jsou poměrně podporované a vidíš i lepší a zajímavější jména na line-upech. Tam jezdí hrát jména, která u nás třeba ještě nikdy nehrála a nevystupovala a podle mě spousta z nich ani nebude.

Vezmi si jenom jméno Shur-i-kan. Před třemi roky hrál na Slovensku poprvé, u nás hrál až teď. Proč? To je jenom odraz toho všeho, co se tady děje...Tady se prostě jede nějaký zaběhlý model a těm novým věcem se moc prostoru nedává a lidi nechtějí experimentovat. Promotéři raději pozvou hvězdu, která je tady po třicáté, protože ví, že na něj přijde hodně lidí, než aby zkusili něco nového.Na druhou stranu je pravdou, že například v Roxy a Chapeau Rouge se to poslední dobou změnilo a program je stále více zajímavější.

Jaký máte názor na mladou generaci djů, kteří se spíše než o to aby hráli všude "komerční sr…" snaží o kulturu a kvalitu?

Lucas: Myslím si, že v současnosti je spousta mladých djů a producentů, kteří jsou na super úrovni. I v té naší hudbě jich pár je. Nebo jich bude určitě více, ale nejsou vidět. Pro mě je objev dj, který sice hraje už nějakých 13 let, ale hudbu začal dělat později. Je to Biscuit a myslím si, že tento producent zraje jako víno. Jinak z těch dalších musím určitě zmínit talentovaného Arca z Brna a také DJ Schwa, který se svým projektem Shades Of Gray válcuje hitparády a jeho tracky hraje třeba Laurent Garnier. Blbý je, že tady v Čechách není komunita, která by držela pohromadě. Pokud chceš jít vyloženě za touhle hudbou, musíš jít na Bukanýr, Chapeau Rouge nebo do Zera.

To máš pravdu, jednou jsem v Zeru hrál a i když je to převážně o cizincích, tak to tam prostě maká a opravdu poslouchají, ta hudba je baví a ocení to.

Lucas: Je spousta mladých talentovaných lidí, ale kolikrát si ani nemají kde zahrát, když to v mnohých případech nefunguje ani u dj´s, kteří tu hrají už několik let. Když nemají ani oni zázemí, tak jak ho mohou mít ti začínající. Je to mnohem mnohem těžší.

Braun: Zase je lehčí mít tu muziku. Jdeš na Beatport, kde seženeš skoro všechno, zatímco před nějakýma deseti roky jsi musel sledovat, kdo co vydává a když jsi šel na Juno a chtěl jsi třeba rok nebo měsíc starou věc, tak už nebyla k sehnání.

Lucas: Podobně tomu je dneska i ve vlastní produkci. Nepotřebuješ mít super studio, koupíš si notebook, studiovky, midi klávesy, potřebný software a můžeš začít.

Kde se vůbec střetly vaše cesty a dali jste se dohromady?

Braun: Pokud si dobře vzpomínám, tak to bylo v Akropoli, kde hrál Lukáš a tam jsme se i poznali.

Lucas: No my jsme se vlastně od vidění znali už z dřívějška, když jsem se chodil dívat na kluky jak hrajou v Radosti, ale to jsem ještě nehrál.

Co projekt The Optical sensors?

Braun: To vzniklo na nějakým mejdanu, kde Lucas začal do mikrofonu říkat Rocco Di Sharpez and his Optical sensor band. (smích)

Lucas: Ten název vznikl, když jsem byl v Londýně hrát na jednom mejdanu s Kontrafaktem. Byl to takový mix večírek namíchaný hip hop, house a drum & bass. Druhý den jsem byl v hračkářství a tam nějaká ženská představovala takovou hračku, kde jezdily vláčky po takový desce, na kterou jsi nakreslil fixou cestu, a ten vláček po ní jel (smích). Tak jsem se zeptal, jak to funguje a ona mi odpověděla: "Because Of Optical Sensors" (smích). po nějaké době byl na beatportu Remix Contest na Jamese Zabielu, tak jsem za Petrem přišel, že by jsme ho mohli vyzkoušet udělat a nazvali jsme to The Optical Sensors. Udělali jsme tenhle track, pak dalších pár věcí a nějaké jsou ještě rozdělané. Prvním, kdo nás takhle nazval při vystoupení, byl Adam Cloud a Shkobiss, kteří měli nápad nás na party pozvat oba dva pod tímhle pseudonymem. Jinak to za účelem vystoupení nevyužíváme, ale připravujeme nové EP The Optical Sensors na našem labelu.

Pojďme se teď bavit o hlavním tématu tohoto rozhovoru, kterým je váš label Nightphunk. Od roku 2001 v pražské Roxy funguje pravidelná noc Nightphunk, na které vystupujete a label jste tedy pojmenovali po ní…

Lucas: Ten večer jsem prapůvodně začal dělat sám, později jsem přizval i Petra s tím nápadem, že budeme dělat společně label. Nejdříve jsem dělal sám dvě CD NIGHTPHUNK pro XMAG, kde měl i Petr nějaké věci. Na těchto kompilacích byly tracky od lidí jako jsou např. Toka Project, Da Sunlounge, Jay West, Lumiere, Moskito, Zip Orchestra, Roman Rai, DJ Tvyks a mnoho dalších. Nápad udělat samostatně Nightphunk Recordings jsme dostali někdy v roce 2006. První singl jsme vydali na jaře roku 2008 a byl to singl Fake Snake - Roboty Drogowe s remixem od Style Of Eye.

Braun: Sranda je, že původní myšlenka byla, že budeme vydávat vinyly. A díky Schwačkovi, který nám řekl, jak funguje Beatport a dal nám na ně kontakt, jsme se rozhodli, že půjdeme touhle cestou net labelu.

Jak to vůbec funguje a co všechno obnáší založení labelu na Beatportu?

Lucas: Musíš vytvořit prezentaci s nějakým plánem, s ním pošleš i tracky, oni si to poslechnou a pokud se jim to bude líbit a budou si myslet, že je to v pohodě a že takovýhle věci tam prodávají, tak ti kladně odpoví. Hodně nám pomohl právě Schwa a hodně nám pomohla i ta jména, která se na prvním releasu objevila.

Braun: Na prvním byl Style of Eye a Asad Rizvi, takže tam asi nebylo co řešit.

Kteří umělci na vašem labelu vydávají?

Braun: Z domácích Lumiere, Biscuit & Kubatko, Pavel Bidlo, Ondrejj, Arco, Fake Snake, Martin Haberland, Luhabra a The Optical Sensors. Z těch zahraničních to je např. Style Of Eye, Asad Rizvi, Leoesco, Spettro, Jake Childs a další.

Lucas: Do budoucna připravujeme oficiální cd kompilaci Nightphunk. V tuhle chvíli připravujeme další singly s tracky a remixy od lidí jako např: Deepchild, Luminal, Roland Van Den Toorn, Da Sunlounge, Luhabra, Stratasoul, Haberland & Lumiere a Shades Of Gray. Rádi bychom také chtěli vydat někdy v budoucnosti debutové album Biscuita a Lumiera. Uvidíme jak všechno půjde.

Jak vypadá vaše dílna, kde vaše počiny vznikají?

Lucas: Já studio nemám, k produkci využívám počítač a software, který ti v dnešní době nabídne skoro ty samé možnosti jako hardware.

Braun: Já mám studio s Moskitem, ale spíš to máme tak nějak doma. Doma mám komp, studiovky, klávesy, zvukovku a kompresor.

Lucas: Roland Van Den Toorn mi nedávno říkal, že se bavil s Jimpsterem a ten veškerou svou produkci skladá také v počítači. I když jede někam hrát do zahraničí, tak si vezme laptop, bedničky, malý keyboard a skládá i na hotelu.

Braun: Je fakt, že ti dneska pro produkci stačí laptop a když to uděláš dobře, jako že to v počítači udělat dobře jde, například v Logicku nebo Abletonu, tak s tím potom jen přijdeš do studia a tam si to na zvuku srovnáš a zmasteruje se to. Za odpoledne máš dodělaný track. Ale každý dělá v něčem jiným, spousta lidí používá hardwarový mašinky a tahají ty zvuky z nich. To už jsou pak složitější studia, ale v dnešní době jsou ty softy totální úlet. Já jsem chtěl vlastní muziku dělat od začátku, ale byl jsem omezen financemi a nikdy jsem nemohl mít studio, takže jsem začínal na počítači. Ale v tý době to bylo kolem 80 tisíc, myslím dobrý počítač a s dostupnými softwary nebyla žádná sranda. Až když přišel Quebase a Logick. Logick je pro mě v současnosti asi tím nejlepším a Ableton je taky super.

Lucas: V dnešní době je to skoro kompletní studio. Pro mě je také Logic na prvním místě. Super se to ovládá o ta vizualizace je parádní. V tuhle chvíli také tak trochu koketuju s Abletonem. Abych se ještě vrátil k Nightphunku, díky tomu večeru v Roxy máme možnost dát také šanci mladým a talentovaným djům a producentům. Např. díky Nightphunku se dostali do podvědomí lidi jako například Pure Rhythm DJs nebo třeba Tektoys.org.

Braun: To je pravda. Pro spoustu lidí, které jsme pozvali, to bylo leckdy první a někdy i poslední hraní v Roxy. Já bych chtěl ještě říct k labelu samotnému. V současné době máme za sebou dvanácté vydaní nebo spíše dvanáctý release a jde to nahoru.

Lucas: Chtěli bychom tenhle rok vydávat více věcí. Budeme se rozhodně snažit o to, aby se label více zviditelnil. Díky komentářům zvenku, které jsou hodně příjemné, a jsou od zajímavých lidí, kteří dělají podobnou muziku, se nám to zatím daří. Trh je přehlcen, ale jsem rád, že máme s labelem úspěch a tyhle lidi si to najdou a ocení. Myslím si, že je důležité aby se label dostal do podvědomí a určitě se také zviditelní i tím, že se na něm objeví nějaký známý producent.

Co chystáte do budoucna?

Lucas: Máme teď připravenu spoustu nového materiálu. Máte se na co těšit. Czechujte náš web. Jinak bych chtěl tímto rozhovorem oslovit také mladé a nadějné producenty. Pokud mají hudbu podobnou té, která se na Nightphunk Recordings vydává, ať určitě zasílají svá dema a kontaktují nás na mailu info@nightphunk.com.

Braun: Více informací o labelu včetně tracků k poslechu mohou lidé najít na webech www.nightphunk.com (v současnosti v rekonstrukci), www.myspace.com/nightphunk, určitě na Beatportu a Stompy, kde si mohou Nightphunk zadat do vyhledávače a také na Facebooku.

Video: Lucas Hulan @ High Jump 2008


TOP 10 charts

LUCAS HULAN
(Nightphunk Recordings / Roxy Prague)

Actual Top 10:

Colette - Learn To Love (Troydon´s Deep In The Digital Mix) (Om Records)
Shades Of Gray - Night Funked (Nightphunk Recordings Promo)
Wiretappeur, Florian Kruse, Nils Nurnberg, Stel - I Want You (Fresh Meat)
Mike Shannon - The Box Is Open (Cynosure Recordings)
Evan Baggs, David Keno - Pepsi Funk (Frankie Records)
Luminal - Take Your Body On The Floor (Nightphunk Recordings Promo)
Varoslav - I Love Us feat dOP (David K Break Mix) (Dirt Crew)
Fer Ferrari, Jimmy - Flanger Flight (So Sound Recordings)
Deepchild - Wench Placebo (Joe Stawarz Remix) (Nightphunk Recordings Promo)
Guti - Ey You (Corrie Remix) (Eat More Beef)


All Time Top Albums:

Leftfield - Leftism
Beastie Boys - Ill Communication
Underworld - Dubnobasswithmyheadmen
Faith No More - Angel Dust
St Germain - Tourist
Motorbass - Pansoul
The Shamen - Boss Drum
Bob Sinclair - Paradise
Dimitri From Paris - Sacrebleu
Jungle Brothers - Straight Out The Jungle
Madonna - Erotica

..a spousta dalších:)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


DJ BRAUN (Nightphunk Recordings / Radio DJ)

Actual Top 10:

Stratasoul – Cloudlet (Nightphunk Recordings Promo)
Audio Soul Project - Traditionalist (Systematic)
Thodoris Triantafillou - Suspicious Behaviour / Kreons Susvicious Remix (Gastspiel)
Fred Everything - Put The Sound Around Me feat Nica Brooke (Rithmas Last Minute Freakout) (OM Recordings)
Alex Niggemann - Makayuni (8Bit)
Luminal – Yomama (Nightphunk Recordings Promo)
Wigald Boning - Kobra Dance (Joris Voorn Dub Mix) (Compost)
DJ Honesty - Bleep Me (Jimpster Perspective) (Room with a view)
Moodymanc - Seedz (Tsuba)
Nick Curly – Pujante ( Cocoon Recordings )


All Time Top Albums:

Depeche Mode – Black Celebration
Prince - 1999
Bomb The Bass – Into the dragon
Orbital – Green album
N.W.A. – Niggaz 4 Life
Daft Punk – Homework

a další..

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016